Verkoop gezonde producten blijft ook de komende jaren stijgen.

Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding en dat heeft gevolgen voor de industrie.

Waar komt mijn eten vandaan, wat zit erin en wat was ervoor nodig om het hier in Nederland op mijn bord te krijgen? Consumenten denken in toenemende mate na over die vragen. Meer mensen letten op de herkomst en de gezondheidswaarde van hun voeding, vooral zij die regelmatig sporten en die niet op elk dubbeltje hoeven te letten. En vooral de 50-plussers onder hen.

Cateraars koploper gezonde voeding

verse produkten

Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek uitgevoerd onder horecabedrijven. Het onderzoeksrapport biedt een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen. En wat blijkt, cateraars zijn koploper als het gaat om het gebruik van verse producten.

Het rapport is een blauwdruk voor het marketingbeleid van toeleveranciers. Naast de behandeling van de onderzoeksresultaten is het rapport aangevuld met data-analyses van alle economisch actieve bedrijven in de horeca, deskresearch en onderzoeksresultaten uit de Investeringsmonitor Horeca 2016.

Cateraars koploper
Uit het Marketingrapport Horeca 2016 blijkt dat naast het bieden van beleving duurzame, verse en gezonde voeding sterk in trek zijn onder consumenten. Gasten focussen zich meer en meer op gezonde voeding, waardoor duurzame en streekproducten erg populair zijn. Cateringbedrijven en kantines spelen hier het beste op in en zijn binnen de horeca koploper als het gaat om het inkoopwaardeaandeel van verse ingrediënten voor het verstrekken van spijzen/maaltijden.

Vers
Gemiddeld vertegenwoordigt 44 procent van de inkoopwaarde van food van een horecagelegenheid de inkoop van verse ingrediënten voor het verstrekken van spijzen/maaltijden. Onder de cateraars en kantines is het inkoopwaardeaandeel met 57 procent het grootst. Restaurants liggen met 48 procent van de inkoopbestedingen aan food-producten ook boven het gemiddelde van de gehele horecabranche. Slechts een kwart van de inkoop van food onder de cafés heeft betrekking op verse producten. Bij cafés wordt bijna de helft van de inkoopwaarde van food-producten besteed aan diepvriesproducten.

Eerste publicatie door Marjon Prummel op 15 apr 2016
Laatste update: 15 apr 2016

Branson: ‘Woeste feesten helpen bedrijven vooruit

Branson: ‘Woeste feesten helpen bedrijven vooruit

CATERING

Bedrijven moeten vooral woeste feesten geven. Dat helpt ze vooruit, zegt Richard Branson, oprichter van de Virgin Group.

Branson werd geïnterviewd door het online zakenplatform Business Insider over de waarde van bedrijfsfeesten binnen een bedrijfscultuur, zo meldt Event Branche. Hij is er zeker van dat woeste feesten een bedrijf vooruit kunnen helpen.

In zijn laatst verschenen boek The Virgin Way vertelt Branson dat zijn voorkeur voor marketingstunts en wilde bedrijfsfeesten heeft bijgedragen aan het succes van zijn bedrijf. In zijn persoonlijke blog zegt hij zelfs dat feesten van wezenlijk belang zijn voor het runnen van een gezonde onderneming.

Business Insider voegt daar aan toe dat dergelijke bedrijfsfeesten kunnen zorgen voor het afbreken van een bepaalde hiërarchie binnen een bedrijf. ‘Dit resulteert in een meer ongedwongen werksfeer en het delen van ideeën door werknemers.’

Opmars horeca en catering zet door.

De bedrijvigheid in de horeca en catering zit in de lift. Uit de nieuwste foodservicemonitor van onderzoeksbureau Foodstep blijkt een verdere verbetering van de waardeontwikkeling in de horeca en catering. Met dank aan het mooie weer en het verbeterde consumentenvertrouwen.

Minister Dijsselbloem van Financiën laat optekenen dat de crisis voorbij is. Signalen van een economisch herstel in het bedrijfsleven zijn duidelijker aanwezig. Zoals de tot nu toe gunstige ontwikkelingen in de foodservicemarkt. Maar de werkloosheid blijft hangen op bijna 9% van de beroepsbevolking.

Opmerkelijke stijging

In periode 4 van 2014 (24 maart t/m 20 april) steeg de waarde van het gebruik van eten en drinken in de foodservicebranche met 2%. Een dergelijke stijging is sinds het voorjaar van 2013 niet gezien. Vorig jaar werd in periode 4 nog een waardeontwikkeling geregistreerd van min 3,2%.

Positieve weersinvloed

Het mooie weer heeft veel goed gedaan voor de horecaomzet. Met een gemiddelde temperatuur van 11 graden Celsius is het in 2014 veel warmer dan de 6 graden in april 2013. De omzet aan eten en drinken in de horeca steeg in periode 4 met 3%. De drankensector en de facilitaire horeca bij detailhandel, recreatie en sport stijgen binnen de horeca het sterkste.
Door het licht verbeterde consumentenvertrouwen is er eveneens groen licht voor meer bestedingen in de restaurant- en logiessector.

Zorg in de plus

Zelfs binnen de zorgsector is een plus geregistreerd aan eten en drinken. Het is met nog geen procent weliswaar een minimale toename, maar wel de eerste in een jaar tijd. In periode 3 van 2014, en periode 4 van vorig jaar, liet de zorg nog flink negatieve groeicijfers zien. In april lijkt de reeks van opeenvolgende min-cijfers dus tijdelijk gestopt. Bij zorginstellingen blijft echter de langetermijntendens van bezuinigingen zichtbaar.

Eet- en drinkvoorzieningen in bedrijven (gecaterd en in eigen beheer) laten over periode 4 eveneens een beweging omhoog zien. Daarbij lopen de exportgeoriënteerde, grote bedrijven voorop.

(Bron: Foodnieuws)

De jeugd wil gezond!

De helft van de middelbare scholieren vindt dat hun school meer gezond eten zou moeten aanbieden. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 800 scholieren.

Helft scholieren wil gezonder eten
De overheidsdoelstelling Gezonde schoolkantine is volgens scholieren voorlopig nog niet behaald, meldt de Nationale Zorggids. Slechts drie op de tien scholieren zeggen dat het aanbod van de kantine op hun school grotendeels gezond is. Volgens een meerderheid van de scholieren (58 procent) is dit nog niet het geval. Bijna de helft (48 procent) vindt de gezonde producten bovendien te duur.

Tweederde (65 procent) vindt het een taak van de overheid om geld te besteden aan het creëren van gezonde schoolkantines. Het verbieden van snoepautomaten op scholen vindt een ruime meerderheid (79 procent) echter te ver gaan. Ruim een kwart (27 procent) zegt vaak te zwichten voor ongezonde producten op school. Acht op de tien scholieren (82 procent) vinden dat ze over het algemeen gezond eten, terwijl 71 procent minder dan twee ons groente per dag eet en 62 procent niet iedere dag fruit neemt. (Bron: Misset Horeca)